Museum of Failure

Idag blev det ett spontan besök på Museum of Failure i Helsingborg. Ett riktigt roligt museum med produkter som floppat på marknaden. Vad sägs om tex grön ketchup, Trump's eget Monopolspel med världens mest avancerade regler eller tandkrämsföretaget Colgates lasagne. En del produkter kände man igen medan andra var helt okända för mig, kanske inte så konstigt eftersom de aldrig blev någon hit.

Väl värt ett besök, men passa på innan den 15 september för får de inte vara kvar i lokalerna. Förhoppningsvis hittar de en annan lokal för idag var det mycket folk som besökte museet.

Helsingborg - Museum of failure

Åre

Idag var det första jobbdagen efter semestern, men jag har inte skrivit om den sista delen på våran resa. Här kommer därför ett inlägg om Åre.

I Åre bodde vi på Copperhill Mountain Lodge. Ett jättefint hotell med spa. Vi bodde där 3 nätter och hann med både att se Åre, besöka spaavdelningen och äta gott.

Vi åkte kabinbanan upp på Åreskutan och gjorde en liten vandring upp på toppen. Mycket fin utsikt därifrån. Blev imponerad av alla små barn som också vandrade upp till toppen, bara glada miner trots att det var ganska brant bitvis.

Vi besökte Tännforsen, Sveriges största vattenfall. Mäktigt, fast om man ska vara kräsen så har vi sett större, men det är vi det. Helt klart värt ett besök och även på vintern då det är ännu vackrare.

Till sist hamnade vi på Åre chokladfabrik och köpte på oss en massa choklad i goda och intressanta smaker.

Copperhill mountain lodge - Tännforsen - Åre - Åreskutan

Norges nationella turistvägar

Vi har kört några turistvägar till sedan sist. Vi körde över Gaularfjellet, med en serpentinväg upp till en fantastisk utsiktspunkt. Lunchen åt vi på en rastplats med en helt underbar utsikt. Vi hann även med ett besök på briksdalsglaciären. Tyvärr var den mycket mindre än var jag mindes den från mitt förra besök, sorgligt.

På vår väg till Geiranger körde vi Gamle Strynefjellesvegen, en 100 år gammal grusväg som givetvis rustats upp lite sedan dess. Vi körde också upp på berget Dalsnibba med en utsiktspunkt över Geirangerfjorden. Vi befann oss på 1500 möh och långt där nere såg vi Geiranger med tillhörande fjord.

I Geiranger var det kaos enligt min mening. Det låg ett stort kryssningsfartyg i hamnen och en massa människor som inte flyttade sig när vi skulle förbi med bilen. Vi hade bokat in oss på en fjordtur och packade in oss på en liten båt med en massa andra turister. Vi kom ut på fjorden och fick se vattenfallen, De sju systrarna, Friaren och Brudslöjan. Vädret var tyvärr inte det bästa, det regnade lite, var molnigt och lite blåsigt.

Efter båtturen lämnade vi kaoset Geiranger och begav oss till ett bed and breakfast i Eidsdal. Vi har bott på allt mellan stugor på camping, vandrahem, bed and breakfast och hotell. Alla ställen med sin charm.

Efter en natt i Eidsdal, körde vi vidare mot Trollstigen. Först ett litet stopp vid Gudbrandsjuvet, som är en bergsklyfta med en massa forsande vatten, mäktigt.

Trollstigen är en väg med 11 hårnålskurvor, omringad av flera berg på över 1000 möh. Kan säga att det inte var så kul att möta en buss på ett av de smalaste ställena. In med backspeglarna och allt gick bra. Är väldigt imponerad av de duktiga busschaufförerna som kan köra på dessa smala slingrande vägarna.

Vi tillbringade en natt på Trollstigen camping och därefter skulle vi ta oss till Trondheim. Vi hade två alternativ vi valde mellan, den kortaste vägen eller en omväg ut mot kusten för att köra på Atlanterhavsvegen. Ni som känner oss, vet nog redan att vi valde Atlanterhavsvegen. Vi kom ut till kusten med broar över kobbar och skär, en helt annan vy än vad vi upplevt de senaste dagarna.

Idag har vi tillbringat dagen i Trondheim. Vi har fotat Nidarosdomen, besökt musikmuseet Rockheim och ätit middag på Pick-up Café, en amerikansk restaurang i 50-tals stil.

Imorgon passerar vi gränsen till Sverige igen med Åre som destination.

Vill ni veta mer om turistvägarna eller om hur det är att turista i Norge ska ni besöka hemsidan Visit Norway eller använda deras app.

Visit Norway
Atlanterhavsvegen - Briksdalsglaciären - Dalsnibba skywalk - Gamle strynefjellesvegen - Gaularfjellet - Geirangerfjorden - Gudbrandsjuvet - Norges nationella turistvägar - Trollstigen - Trondheim - Visit Norway